søndag 20. juni 2010

Rått

En gang sa jeg til meg selv at jeg godt kunne prøve å være vetarianer. Og hvor ellers i verden burde vel et slikt mål la seg oppfylle, om ikke i veggismekkaet California?  Et halvt år der, og utallige helhjerta tre-dagers forsøk, bestående av de mest fantastiske Cheeseboard-pizzaer, falafeler og Amandas sjampinjong-burgere, måtte jeg erkjenne at jeg klarer bare ikke å bli vegetarianer.

Det blir for enkelt å si at jeg savnet kjøtt. For her hjemme i norge består hverdagskosten min i veldig liten grad av kjøtt. Og spiser jeg det er det helst kjøtt som er kjøpt med god samvittighet. Prisen for en Stangekylling som har levd et langt og romslig liv på gården i Tønsberg, blir liten dersom man heller kjøper denne en gang iblant, i forhold til å stadig fylle fryseren med klumper av frossenfilet sprøytet full av vannstoffer og antibiotika fra storleverandørene.

Så da jeg forrige helg tilbragte tre herlige dager på Karmøy, som forlover i min beste venns hemmelige bryllup (offentlig igår!!), fikk jeg massevis av inspirasjon til å spise litt mer gjennomtenkt framover. Lotte er raw-food tilhenger, og klarte helt uten noe særlig kamp å overbevise meg om at rå mat, det vil si frukt eller grønnsaker som aldri er tilberedt over 40 grader, er helt fantastisk bra. Jeg har ingen planer om å omvendes helt, men etter å ha smakt alle de spennende rettene som fru Amland disket opp med, er det ingen tvil om at frukt og grønt-fanen nå skal løftes her i heimen!

Og siden dagene nå kan telles på en hånd til vi lander i Karibien, har jeg i helgen øvd meg på raw-retter med tropisk tilsnitt:
-Daddelsnadder
-Bananpannekaker med kokos og kanel
-Appelsin, rosin og fennikkelsalat
-Mango og chilisalsa

Legger ut oppskrifter og bilder imorgen, for det tar nå litt tid dette greiene her... Så her er heller et bilde av flotte Lotte og hennes ektemann:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar