søndag 6. juni 2010

Jammen den var jaggu fin, sa kjærringa og kjøpte seg ny grill

Lenge har jeg spådd at sommeren vi går i møte vil være en preget av et grillhysteri uten like. Grillkonger smiler hånlig til deg fra sine vakuumpakkede troner, med prislapper så billige at de formelig skriker "tap" for butikkjeden som selger dem. I tillegg har de mer realistiske kongene slått leir i bakgården din, ved siden av deg i parken, og alle de stedene der nettopp ikke du griller. Jeg lar meg irritere grenseløst. På en vakker, solfylt og ikke minst tonefull dag som lørdag valgte jeg i protest mot denne ukulturen å holde meg hjemme. Jeg orker bare ikke flere enganggriller! Ja, jeg er enig i at det er praktisk, billig og tidvis også rimelig hyggelig, men jeg har sett meg lei på billige lunkne pølser, en av svært få typer fødevarer jeg unner den giftige brikkettbehandlingen fra den nevnte grillen. Dessuten virker de som om store deler av grillerne har gått glipp av basisinformasjon som at grill på gress- det blir stress. Lite forarger mitt vanligvis balanserte sinn mer enn å se svidde flekker på en parkplen som skulle vært grønn. SKAMME SEG!

Så da anledningen for en søndagsgrill med gode venner idag bød seg, var det på tide å ta saken i egne hender, bla opp, og kjøpe seg en skikkelig - o r d e n t l i g-  kølgrill. Og for en grill det var! Min nye bestevenn heter Smokey Joe, og er fra Weber, den er turkis og leverte en grillprestasjon av de skjeldne under jomfrugrillinga på Bygdøy idag. Det gjorde heller ikke situajonen værre at alle deltakere på grillgildet- helt uoppfordret- stilte med alt annet enn den trauste potetsalaten. Eirik og Maris tomat og chili-salat, samt limefrisk ananas-salat var uovertruffne, og vi frydet oss når Silje dro frem melonene og skinka.
Makan til fråtsing.

La meg herved erklære grillsesongen for åpnet, og samtidig sende en varm takk til Plantasjen for at de holder søndagsåpent.

1 kommentar:

  1. Åååå. Vi har akkurat flyttet fra liten leilighet med hage, til stor leilighet uten. Og grillen er dypt, dypt savnet. Om du noen gang trenger en grillpartner. Jeg stiller med Grøstad-pølser og nypotetsalat.

    SvarSlett