tirsdag 13. april 2010

Say Cheese 2

Enkelte ganger settes det til livs mat som gjør alle måltider etter dette, litt... kjedeligere.  I løpet av mitt liv har jeg hatt et par slike, nærmest paradigmeskiftende-like opplevelser. Og opp til fler ganger har det vært på grunn av noe så enkelt som en pizza.

I Berkeley fikk jeg gleden av å oppleve pizzaen hos oste-kollektivet Cheeseboard. Sikringskost av typen som gjør at du priser deg lykkelig over at bikinisesongen ennå er noen måneder unna. 

Så med dette i hu, og en kalender som godtar heldekkende bekledning i minst en god måned til, tok jeg igår for meg av vår egen, ennå beskjedne, ostebeholdning,  og satte sammen denne hyllesten til Cheeseboard, en osteorgie av en pizza.

På bånn
En halv pose gjær
1,5 dl vann
2 dl sammalt rug (man tager hva man haver)
2 dl hvetemel
2 ss olje
ei klype salt

Bland gjær og vann, og så alt det andre. Hev deigen til den blir dobbelt så stor, deng så løs, og hev en gang til.

På topp:
Alle mulige typer ost du kan oppdrive, jeg brukte følgende:
Vellagret Norvegia og Jarlsberg
Brie
St.Agur
Port Salut
Parmesan

En slags tapenade; basilikum, chilimarinerte oliven, hvitløk, olje og parmesan

Grilla paprika i strimler

Her er det slett ikke behov for pizzasaus, faren for at dette blir tørt er heller minimal.
Gi den 12 minutter på 230 grader, nyt alle de herlige luktene som kommer ut av oven, og stålsett deg for et pizzaklimaks av de skjeldne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar