mandag 8. mars 2010

The Nighthawk Diner

Man kan visst si mye om Jan Vardøen. Men at han vet å gjøre buttikk, det er det liten tvil om.


Søndag kveld var Mannen, megsjæl og et knippe annet godtfolk å finne på Vardøens siste påfunn, det jeg helt uten sammenligningsgrunnlag tør påstå er Norges flotteste diner. I en pen og pyntelig 30-talls innpakning av speildekor og båser med skaitrukkede seter, ligger The Nighthawk Diner der Seilduksgata møter løkkas hovedpulsåre, Thorvald Meyers gate. Navnet er etter sigende hentet fra både en herlig rusten Tom Waits skive og et tilsynelatende kjent maleri, hvis hommage er malt opp i et av lokalets endevegger(Med en fiffig liten lokal vri, for de som har øyne for sånt).



Med en meny så utstudert og gjennomarbeidet at selv bourbonen som brukes i Manhattan-cocktailen, er slik den opprinnelig var under forbudstiden, nemlig Canadisk, er det ikke rart at kongen av løkka har årna seg med 20 års leiekontrakt. Her skal det serveres kaffe i "bottomless" cups, øko-biff og burgers, shakes, et tosifret antall paier, og for ikke og snakke om en barmeny som gir deg tårer i øynene. Spesielt hvis du gjør som meg, og velger chilidrinken og snakser over chilifrukten i glasset i god tro om at det bare er en paprika. Hawt.


Siden det ikke skulle stå på kronene denne søndag aftenen, klinte undertegnede til med øl, chilidrink, t-bein-steik, en halvburger, løkringer og blåbbærpai. Både fast og flytende falt vel i smak, med kanskje spinat-tilbehøret til steika som kveldens mest minneverdige. En herlig, kremet sak med masse smør, og så mye parmesan jeg nesten ble flau. Så godt var det.

Imorgen åpner herligheten for øvrigheta, og jeg tror ikke det kommer til å være glissent rundt jukeboksen med det aller første. Orginalt er det kanskje ikke, og Vardøens bladgullsbelagte signatur er så absolutt tilstede. Akkurat sånn som det er for hver tredje sjenke- eller spisested nedover mot trikkeholdeplassen.

Noe i meg sier at Jan Vardøen så litt for mange westernfilmer når han var liten. For this town aint tydeligvis ikke stor nok for flere enn han akkurat nå.

3 kommentarer:

  1. Æsj, jeg kom meg ikke dit på søndag, til tross for at jeg skulle. Men ryktene jeg hører er uttalt positive, og det hele ser jo herlig ut. Jeg ble forøvrig veldig nysgjerrig på menyteksten, men bildet ditt er akkurat litt for lite. :)

    Kanhende vi plutselig sees over en milkshake altså!

    SvarSlett
  2. Jeg er jo så lite teknisk begavet at jeg neppe burde hatt bruksrett engang på Internettet. For dette med bildene har jeg ergret meg over selv også, jeg vil ha sånne store fine, som man kan klikke på og så blir de enda større. Har ikke du sånne? Kan du gi et lite hint?

    Generalprøver er jo alltid gøyale, men faktisk så tror jeg du vil ha mer igjen for å komme under litt mer ordnede forhold enn hva det var på søndag. Det var full restaurant, og siden alle gjestene kom samtidig, ble det ganske lenge å vente (derav småspisingen på chilien i drinken), og servicen var heller ikke preget av den største entusiasmen, til tross for at alle hadde sånne fine waitress kjoler.

    Så inntil du kan oppleve det hele på egen hånd, kan jeg røpe at det som står på den menyen, (som bare er den forløpige) er: Grassfed 7 oz. burger (smakte den med bacon og bluecheese, den var god, men de kunne vært litt mer forsiktig med kullsmak og ost) Under den står T-bone Steak, Homemade Spicy Sausage (with sauerkraut!), Chili Con Carne, og Kjells Pop's Tuna Melt.

    Og du, se ikke bort ifra at vi sees over en holy shake altså:)

    SvarSlett
  3. Hehe. Det skal ikke legges skjul på at jeg har fått litt hjelp, men jeg tror jeg bare endret layouten, også kunne jeg plutselig velge bildestørrelse for hvert innlastet bilde. Hvis du vil prøve: gå inn i hovedmenyen- utforming- velg ny mal, og sett denne til "minima stretch". Ellers er det lurt å sjekke at du har den nyeste versjonen av blogspot.

    Takk for rapport! Jeg hadde litt av samme opplevelse på testkjøringen av full sal i det nye operahuset for første gang. Innkjøring er viktig, atmosfære kommer sjeldent av seg selv. Vi har reservert et bord så snart det kommer en åpning. Kanskje allerede i morgen. :)

    SvarSlett